Jeg vil lige skynde mig at sige, at Roskilde Ring har intet at gøre med Rote sau.
Roskilde Ring
Indviet den 5. juni 1955 - "Død" den 14. april 1969
Videoklip (ca. 74,4 MB) fra
Roskilde Ring
Klik her for at se et luftfoto af "Ringen"
Klik her for et nutidigt luftfoto af "Ringen"
Klik her for at se et billede af Ringen,
Lidt om Roskilde Ring's historie
Længe før at Roskile Ring åbnede, havde der, i danske motorsportskredse, været et stort ønske om en permanent motorbane på Sjælland. Roskilde Ring startede sit "liv", som en grusgrav, og da grusgravningen ophørte var det kun naturligt at finde andre anvendelses muligheder.
Ejeren af grusgraven, ostefabrikant Poul Tholstrup, havde en bror, Henrik Tholstrup, som var meget motorsportsinteresseret, og det var netop ham, der på et møde i 1953 foreslog at den gamle grusgrav skulle benyttes til motor race. Der blev herefter etableret kontakt mellem Poul Tholstrup og A.S.K. (Automobil Sports Klubben, København). I august 1953 lykkedes det så for Poul Tholstrup at få Roskilde Kommune med på idéen, og i 1954 stiftedes A.S.K.'s Banefond, som skulle stå for det finansielle samt selve etableringen af banen. Da der skulle bruges ca. 300.000,- kroner til etableringen af banen, så blev der lavet nogle såkaldte A, B og C Indskudsbeviser, som for A Indskudsbeviset's vedkommende, blev brugt til at betale Entrepenør C.C. Bruun (Glumsø) for selve anlæggelsen af banen, B Indskudsbeviserne gik til Poul Tholstrup, og C Indskudsbeviserne blev solgt for 50,- kroner pr. stk. Alle ejerne af Indskudsbeviser, fik gratis adgang til løbene på Ringen, og det var så planen at når der begyndte at komme overskud, så skulle Indskudsbeviserne indløses startende med A beviserne.Selve anlægsarbejdet begyndte i vinteren 1954-55, og fik stor hjælp af militæret, som med deres store Bulldozere flyttede mange af de betonbygninger og sørgede for planeringen. Et af de gamle beton fundamenter fik dog lov at blive, da det skulle bruges som fundament til dommertårnet.Den 5. juni 1955 (Grundlovsdagen) blev så åbningsdagen for Ringen, og der var fremmødt ca. 30000 tilskuere.Til det første løb var Ringen kun en grusbane, men det besluttedes dog straks at asfaltere banen, og allerede inden næste løb, som var den 23. juli, var banen asfalteret, og bilerne kunne holde en gennemsnitsfart på omkring 100 km/t.Mange af tidens store navne inden for motorsporten, har kørt på Roskilde Ring, blandt andre: Stirling Moss, Jack Brabham, Graham Hill, Jim Clark, Denny Hulme, David Piper, Peter Revson, Piers Courage, Frank Williams, Picko Troberg, Ronnie Petterson, Reine Wisell, Freddie Kottulinsky osv samt naturligvis alle datidens store danske navne som Tom Belsø, Erik Høyer, Ole Vejlund, Jens Winther, Jørgen Ellekær, Julius Voigt-Nielsen, Thorkild Thyrring, Robert Nellemann, Jens Christian Legarth, Palle Ancher, Gunnar Henriksen, Jac Nellemann, Sven Engstrøm, Karsten Ree, Aage Buch-Larsen og mange mange flere. 1961 blev så året hvor Roskilde Ring afholdte det første af 2 Formel 1 løb, som dog var uden for VM sammenhæng.Den 26. - 27. august blev der kørt i alt 3 heat, og det så ud som følger: Træningen:
KørerBil nr.:ChassisMotorChassisnrÅrgangOmgangstidJack Brabham1Cooper 53Climax 4FII-5-60196043 sekunderJohn Surtees2Cooper 53Climax 4VR196043,3 sekunderRoy Salvadori3Cooper 53Climax 4FI-2-61196044,3 sekunderJim Clark4Lotus 18Climax 43711960 Innes Ireland5Lotus 21Climax 4930196144,1 sekunderKeith Greene6GilbyClimax 4 196145,9 sekunderStirling Moss7Lotus 18/21Climax 4916196042,8 sekunderMasten Gregory8Lotus 18/21Climax 4918196044,3 sekunderHenry Taylor9Lotus 18/21Climax 4917196044 sekunderTim Parnell10Lotus 18Climax 4904196044,3 sekunderLucien Bianchi11Lotus 18Climax 4 1960Startede ikkeCarel de Beaufort15Porsche 718Porsche 6201195945,7 sekunder
Resultatet af de 3 heat, hvoraf det første blev kørt d. 26/8 og de 2 andre den 27/8 1961
PlaceringFørste heatAndet heatTredje heat1Stirling MossStirling MossStirling Moss2Jack BrabhamInnes IrelandInnes Ireland3Innes IrelandRoy SalvadoriRoy Salvadori4John SurteesJohn SurteesJim Clark5Roy SalvadoriTim ParnellHenry Taylor6Jim ClarkHenry TaylorTim Parnell7Henry TaylorKeith GreeneKeith Greene8Masten Gregory 9Keith Greene 10Tim Parnell 11Carel de Beaufort
Den samlede stilling af Danmark's første Formel 1 Grand Prix, blev derfor:
Nr. 1 - Stirling MossNr. 2 - Innes IrelandNr. 3 - Roy SalvadoriNr. 4 - Henry TaylorNr 5 - Tim ParnellNr. 6 - Keith GreeneNr. 7 - Jim Clark Den 25. - 26. august 1962 blev der igen afholdt Formel 1 løb på Roskilde Ring.Denne gang skulle det dog blive det sidste på dansk jord. Træningen:
KørerBil nr:ChassisMotorChassisnrÅrgangOmgangstidJack Brabham2Lotus 24Climax V8947196243,4 sekunderTrevor Taylor4Lotus 25Climax V8R2196245,4 sekunderJohn Surtees6Lola 4AClimax V8BRGP44196244,1 sekunderRoy Salvadori8Lola 4Climax V8BRGP42196245 sekunderInnes Ireland10Lotus 24Climax V8942196244,2 sekunderMasten Gregory12Lotus 24BRM V8944196244,1 sekunderCarel de Beaufort14Porsche 718Porsche F42011959 Graham Hill16Lotus 24Climax V8 1962Startede ikkeIan Burgess18Cooper SpecialClimax 4 196145,3 sekunderJay Chamberlain20Lotus 18Climax 49081960 Gary Hocking22Lotus 18/21Climax 4P2196045,4 sekunderWolfgang Seidel24Lotus 24BRM V89461962 Kurt Kuhnke26Lotus 18Borgward 4 1960Startede ikke
Resultatet af de 3 heat, hvoraf det første blev kørt d. 25/8 og de 2 andre d. 26/8 1962
PlaceringFørste heatAndet heatTredje heat1Jack BrabhamJack BrabhamJack Brabham2Masten GregoryInnes IrelandMasten Gregory3Innes IrelandJohn SurteesInnes Ireland4John SurteesMasten GregoryGary Hocking5Ian BurgessTrevor TaylorTrevor Taylor6Carel de BeaufortWolfgang SeidelIan Burgess7Roy SalvadoriIan BurgessWolfgang Seidel8Gary HockingGary HockingCarel de Beaufort9Wolfgang SeidelCarel de BeaufortJay Chamberlain10Trevor Taylor
Den samlede stilling af Danmark's andet Formel 1 Grand Prix, blev derfor:
Nr. 1 - Jack BrabhamNr. 2 - Masten GregoryNr 3 - Innes IrelandNr. 4 - Gary HockingNr. 5 - Ian BurgessNr. 6 - Trevor TaylorNr. 7 - Carel de BeaufortNr. 8 - Wolfgang SeidelNr. 9 - Jay Chamberlain I Roskilde Ring's 14 årige historie, blev der i alt afholdt 85 publikumsarrangementer, og der blev i alt kørt 571 løb. Hovedparten af dem var bil-løb, men der var også en del motorcykel løb, gokart løb, cykelløb og et enkelt Traktor løb.
Den hurtigste omgangstid blev sat af svenskeren Reine Wisell d. 22. september 1968 i en Tecno-Ford F3 og tiden for en omgang var 42,0 sekunder, med en gennemsnitsfart på 120 km/t.
Den 22. september 1968 blev det sidste løb, Scalextric løbet, afholdt, og Roskilde byråd afslog at forny dispensationen for banen, som herefter blev lukket.
Banen/arealet blev i slutningen af 1970'erne omlagt til en park, men man kan stadig den dag i dag se konturerne efter den gamle racerbane.
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes