Roskilde Ring
Indviet den 5. juni 1955 - "Død" den 14. april 1969
Videoklip (ca. 74,4 MB) fra Roskilde Ring |
|
Lidt om Roskilde Ring's historie Længe før at Roskile Ring åbnede, havde der, i danske motorsportskredse, været et stort ønske om en permanent motorbane på Sjælland. Roskilde Ring startede sit "liv", som en grusgrav, og da grusgravningen ophørte var det kun naturligt at finde andre anvendelses muligheder. |
Ejeren af grusgraven, ostefabrikant Poul Tholstrup, havde en bror, Henrik Tholstrup, som var meget motorsportsinteresseret, og det var netop ham, der på et møde i 1953 foreslog at den gamle grusgrav skulle benyttes til motor race. Der blev herefter etableret kontakt mellem Poul Tholstrup og A.S.K. (Automobil Sports Klubben, København). |
I august 1953 lykkedes det så for Poul Tholstrup at få Roskilde Kommune med på idéen, og i 1954 stiftedes A.S.K.'s Banefond, som skulle stå for det finansielle samt selve etableringen af banen. Da der skulle bruges ca. 300.000,- kroner til etableringen af banen, så blev der lavet nogle såkaldte A, B og C Indskudsbeviser, som for A Indskudsbeviset's vedkommende, blev brugt til at betale Entrepenør C.C. Bruun (Glumsø) for selve anlæggelsen af banen, B Indskudsbeviserne gik til Poul Tholstrup, og C Indskudsbeviserne blev solgt for 50,- kroner pr. stk. Alle ejerne af Indskudsbeviser, fik gratis adgang til løbene på Ringen, og det var så planen at når der begyndte at komme overskud, så skulle Indskudsbeviserne indløses startende med A beviserne. |
Selve anlægsarbejdet begyndte i vinteren 1954-55, og fik stor hjælp af militæret, som med deres store Bulldozere flyttede mange af de betonbygninger og sørgede for planeringen. Et af de gamle beton fundamenter fik dog lov at blive, da det skulle bruges som fundament til dommertårnet. |
Den 5. juni 1955 (Grundlovsdagen) blev så åbningsdagen for Ringen, og der var fremmødt ca. 30000 tilskuere. |
Til det første løb var Ringen kun en grusbane, men det besluttedes dog straks at asfaltere banen, og allerede inden næste løb, som var den 23. juli, var banen asfalteret, og bilerne kunne holde en gennemsnitsfart på omkring 100 km/t. |
Mange af tidens store navne inden for motorsporten, har kørt på Roskilde Ring, blandt andre: Stirling Moss, Jack Brabham, Graham Hill, Jim Clark, Denny Hulme, David Piper, Peter Revson, Piers Courage, Frank Williams, Picko Troberg, Ronnie Petterson, Reine Wisell, Freddie Kottulinsky osv samt naturligvis alle datidens store danske navne som Tom Belsø, Erik Høyer, Ole Vejlund, Jens Winther, Jørgen Ellekær, Julius Voigt-Nielsen, Thorkild Thyrring, Robert Nellemann, Jens Christian Legarth, Palle Ancher, Gunnar Henriksen, Jac Nellemann, Sven Engstrøm, Karsten Ree, Aage Buch-Larsen og mange mange flere. |
1961 blev så året hvor Roskilde Ring afholdte det første af 2 Formel 1 løb, som dog var uden for VM sammenhæng. |
Den 26. - 27. august blev der kørt i alt 3 heat, og det så ud som følger: |
Træningen: |
Kører | Bil nr.: | Chassis | Motor | Chassisnr | Årgang | Omgangstid |
Jack Brabham | 1 | Cooper 53 | Climax 4 | FII-5-60 | 1960 | 43 sekunder |
John Surtees | 2 | Cooper 53 | Climax 4 | VR | 1960 | 43,3 sekunder |
Roy Salvadori | 3 | Cooper 53 | Climax 4 | FI-2-61 | 1960 | 44,3 sekunder |
Jim Clark | 4 | Lotus 18 | Climax 4 | 371 | 1960 | |
Innes Ireland | 5 | Lotus 21 | Climax 4 | 930 | 1961 | 44,1 sekunder |
Keith Greene | 6 | Gilby | Climax 4 | 1961 | 45,9 sekunder | |
Stirling Moss | 7 | Lotus 18/21 | Climax 4 | 916 | 1960 | 42,8 sekunder |
Masten Gregory | 8 | Lotus 18/21 | Climax 4 | 918 | 1960 | 44,3 sekunder |
Henry Taylor | 9 | Lotus 18/21 | Climax 4 | 917 | 1960 | 44 sekunder |
Tim Parnell | 10 | Lotus 18 | Climax 4 | 904 | 1960 | 44,3 sekunder |
Lucien Bianchi | 11 | Lotus 18 | Climax 4 | 1960 | Startede ikke | |
Carel de Beaufort | 15 | Porsche 718 | Porsche 6 | 201 | 1959 | 45,7 sekunder |
Resultatet af de 3 heat, hvoraf det første blev kørt d. 26/8 og de 2 andre den 27/8 1961
Placering | Første heat | Andet heat | Tredje heat |
1 | Stirling Moss | Stirling Moss | Stirling Moss |
2 | Jack Brabham | Innes Ireland | Innes Ireland |
3 | Innes Ireland | Roy Salvadori | Roy Salvadori |
4 | John Surtees | John Surtees | Jim Clark |
5 | Roy Salvadori | Tim Parnell | Henry Taylor |
6 | Jim Clark | Henry Taylor | Tim Parnell |
7 | Henry Taylor | Keith Greene | Keith Greene |
8 | Masten Gregory | ||
9 | Keith Greene | ||
10 | Tim Parnell | ||
11 | Carel de Beaufort |
Den samlede stilling af Danmark's første Formel 1 Grand Prix, blev derfor: |
Nr. 1 - Stirling Moss |
Nr. 2 - Innes Ireland |
Nr. 3 - Roy Salvadori |
Nr. 4 - Henry Taylor |
Nr 5 - Tim Parnell |
Nr. 6 - Keith Greene |
Nr. 7 - Jim Clark |
Den 25. - 26. august 1962 blev der igen afholdt Formel 1 løb på Roskilde Ring. |
Denne gang skulle det dog blive det sidste på dansk jord. |
Træningen: |
Kører | Bil nr: | Chassis | Motor | Chassisnr | Årgang | Omgangstid |
Jack Brabham | 2 | Lotus 24 | Climax V8 | 947 | 1962 | 43,4 sekunder |
Trevor Taylor | 4 | Lotus 25 | Climax V8 | R2 | 1962 | 45,4 sekunder |
John Surtees | 6 | Lola 4A | Climax V8 | BRGP44 | 1962 | 44,1 sekunder |
Roy Salvadori | 8 | Lola 4 | Climax V8 | BRGP42 | 1962 | 45 sekunder |
Innes Ireland | 10 | Lotus 24 | Climax V8 | 942 | 1962 | 44,2 sekunder |
Masten Gregory | 12 | Lotus 24 | BRM V8 | 944 | 1962 | 44,1 sekunder |
Carel de Beaufort | 14 | Porsche 718 | Porsche F4 | 201 | 1959 | |
Graham Hill | 16 | Lotus 24 | Climax V8 | 1962 | Startede ikke | |
Ian Burgess | 18 | Cooper Special | Climax 4 | 1961 | 45,3 sekunder | |
Jay Chamberlain | 20 | Lotus 18 | Climax 4 | 908 | 1960 | |
Gary Hocking | 22 | Lotus 18/21 | Climax 4 | P2 | 1960 | 45,4 sekunder |
Wolfgang Seidel | 24 | Lotus 24 | BRM V8 | 946 | 1962 | |
Kurt Kuhnke | 26 | Lotus 18 | Borgward 4 | 1960 | Startede ikke |
Resultatet af de 3 heat, hvoraf det første blev kørt d. 25/8 og de 2 andre d. 26/8 1962
Placering | Første heat | Andet heat | Tredje heat |
1 | Jack Brabham | Jack Brabham | Jack Brabham |
2 | Masten Gregory | Innes Ireland | Masten Gregory |
3 | Innes Ireland | John Surtees | Innes Ireland |
4 | John Surtees | Masten Gregory | Gary Hocking |
5 | Ian Burgess | Trevor Taylor | Trevor Taylor |
6 | Carel de Beaufort | Wolfgang Seidel | Ian Burgess |
7 | Roy Salvadori | Ian Burgess | Wolfgang Seidel |
8 | Gary Hocking | Gary Hocking | Carel de Beaufort |
9 | Wolfgang Seidel | Carel de Beaufort | Jay Chamberlain |
10 | Trevor Taylor |
Den samlede stilling af Danmark's andet Formel 1 Grand Prix, blev derfor: |
Nr. 1 - Jack Brabham |
Nr. 2 - Masten Gregory |
Nr 3 - Innes Ireland |
Nr. 4 - Gary Hocking |
Nr. 5 - Ian Burgess |
Nr. 6 - Trevor Taylor |
Nr. 7 - Carel de Beaufort |
Nr. 8 - Wolfgang Seidel |
Nr. 9 - Jay Chamberlain |
I Roskilde Ring's 14 årige historie,
blev der i alt afholdt 85 publikumsarrangementer, og der blev i alt kørt
571 løb. Hovedparten af dem var bil-løb, men der var også en del
motorcykel løb, gokart løb, cykelløb og et enkelt Traktor løb. Den hurtigste omgangstid blev sat af svenskeren Reine Wisell d. 22. september 1968 i en Tecno-Ford F3 og tiden for en omgang var 42,0 sekunder, med en gennemsnitsfart på 120 km/t. Den 22. september 1968 blev det sidste løb, Scalextric løbet, afholdt, og Roskilde byråd afslog at forny dispensationen for banen, som herefter blev lukket. Banen/arealet blev i slutningen af 1970'erne omlagt til en park, men man kan stadig den dag i dag se konturerne efter den gamle racerbane.
|