Roskilde Ring

Indviet den 5. juni 1955 - "Død" den 14. april 1969

 

Videoklip (ca. 74,4 MB) fra

Roskilde Ring
 

YouTube

Klik her for at se et luftfoto af "Ringen"

 

Klik her for et nutidigt luftfoto af "Ringen"

 

Klik her for at se et billede af Ringen,

taget den 10. januar 2004

 

Her kan du se hvad der er blevet af Jørgen Ellekærs Brabham BT15,
som han vandt det danske Formel 3 mesterskab i tilbage i 1965

 

Click here, if you want to see what later happened to Jørgen Ellekærs Brabham BT15,
the car that he used to win the 1965 Danish Formula 3 Championship

 
   
Lidt om Roskilde Ring's historie

Længe før at Roskile Ring åbnede, havde der, i danske motorsportskredse, været et stort ønske om en permanent motorbane på Sjælland. Roskilde Ring startede sit "liv", som en grusgrav, og da grusgravningen ophørte var det kun naturligt at finde andre anvendelses muligheder.

Ejeren af grusgraven, ostefabrikant Poul Tholstrup, havde en bror, Henrik Tholstrup, som var meget motorsportsinteresseret, og det var netop ham, der på et møde i 1953 foreslog at den gamle grusgrav skulle benyttes til motor race. Der blev herefter etableret kontakt mellem Poul Tholstrup og A.S.K. (Automobil Sports Klubben, København).
 
I august 1953 lykkedes det så for Poul Tholstrup at få Roskilde Kommune med på idéen, og i 1954 stiftedes A.S.K.'s Banefond, som skulle stå for det finansielle samt selve etableringen af banen. Da der skulle bruges ca. 300.000,- kroner til etableringen af banen, så blev der lavet nogle såkaldte A, B og C Indskudsbeviser, som for A Indskudsbeviset's vedkommende, blev brugt til at betale Entrepenør C.C. Bruun (Glumsø) for selve anlæggelsen af banen, B Indskudsbeviserne gik til Poul Tholstrup, og C Indskudsbeviserne blev solgt for 50,- kroner pr. stk. Alle ejerne af Indskudsbeviser, fik gratis adgang til løbene på Ringen, og det var så planen at når der begyndte at komme overskud, så skulle Indskudsbeviserne indløses startende med A beviserne.
Selve anlægsarbejdet begyndte i vinteren 1954-55, og fik stor hjælp af militæret, som med deres store Bulldozere flyttede mange af de betonbygninger og sørgede for planeringen. Et af de gamle beton fundamenter fik dog lov at blive, da det skulle bruges som fundament til dommertårnet.
Den 5. juni 1955 (Grundlovsdagen) blev så åbningsdagen for Ringen, og der var fremmødt ca. 30000 tilskuere.
Til det første løb var Ringen kun en grusbane, men det besluttedes dog straks at asfaltere banen, og allerede inden næste løb, som var den 23. juli, var banen asfalteret, og bilerne kunne holde en gennemsnitsfart på omkring 100 km/t.
Mange af tidens store navne inden for motorsporten, har kørt på Roskilde Ring, blandt andre: Stirling Moss, Jack Brabham, Graham Hill, Jim Clark, Denny Hulme, David Piper, Peter Revson, Piers Courage, Frank Williams, Picko Troberg, Ronnie Petterson, Reine Wisell, Freddie Kottulinsky osv samt naturligvis alle datidens store danske navne som Tom Belsø, Erik Høyer, Ole Vejlund, Jens Winther, Jørgen Ellekær, Julius Voigt-Nielsen, Thorkild Thyrring, Robert Nellemann, Jens Christian Legarth, Palle Ancher, Gunnar Henriksen, Jac Nellemann, Sven Engstrøm, Karsten Ree, Aage Buch-Larsen og mange mange flere.
 
1961 blev så året hvor Roskilde Ring afholdte det første af 2 Formel 1 løb, som dog var uden for VM sammenhæng.
Den 26. - 27. august blev der kørt i alt 3 heat, og det så ud som følger:
 
Træningen:
Kører Bil nr.: Chassis Motor Chassisnr Årgang Omgangstid
Jack Brabham 1 Cooper 53 Climax 4 FII-5-60 1960 43 sekunder
John Surtees 2 Cooper 53 Climax 4 VR 1960 43,3 sekunder
Roy Salvadori 3 Cooper 53 Climax 4 FI-2-61 1960 44,3 sekunder
Jim Clark 4 Lotus 18 Climax 4 371 1960  
Innes Ireland 5 Lotus 21 Climax 4 930 1961 44,1 sekunder
Keith Greene 6 Gilby Climax 4   1961 45,9 sekunder
Stirling Moss 7 Lotus 18/21 Climax 4 916 1960 42,8 sekunder
Masten Gregory 8 Lotus 18/21 Climax 4 918 1960 44,3 sekunder
Henry Taylor 9 Lotus 18/21 Climax 4 917 1960 44 sekunder
Tim Parnell 10 Lotus 18 Climax 4 904 1960 44,3 sekunder
Lucien Bianchi 11 Lotus 18 Climax 4   1960 Startede ikke
Carel de Beaufort 15 Porsche 718 Porsche 6 201 1959 45,7 sekunder

Resultatet af de 3 heat, hvoraf det første blev kørt d. 26/8 og de 2 andre den 27/8 1961

Placering Første heat Andet heat Tredje heat
1 Stirling Moss Stirling Moss Stirling Moss
2 Jack Brabham Innes Ireland Innes Ireland
3 Innes Ireland Roy Salvadori Roy Salvadori
4 John Surtees John Surtees Jim Clark
5 Roy Salvadori Tim Parnell Henry Taylor
6 Jim Clark Henry Taylor Tim Parnell
7 Henry Taylor Keith Greene Keith Greene
8 Masten Gregory    
9 Keith Greene    
10 Tim Parnell    
11 Carel de Beaufort    
 

Den samlede stilling af Danmark's første Formel 1 Grand Prix, blev derfor:

Nr. 1 - Stirling Moss
Nr. 2 - Innes Ireland
Nr. 3 - Roy Salvadori
Nr. 4 - Henry Taylor
Nr 5 - Tim Parnell
Nr. 6 - Keith Greene
Nr. 7 - Jim Clark
 
Den 25. - 26. august 1962 blev der igen afholdt Formel 1 løb på Roskilde Ring.
Denne gang skulle det dog blive det sidste på dansk jord.
 
Træningen:
Kører Bil nr: Chassis Motor Chassisnr Årgang Omgangstid
Jack Brabham 2 Lotus 24 Climax V8 947 1962 43,4 sekunder
Trevor Taylor 4 Lotus 25 Climax V8 R2 1962 45,4 sekunder
John Surtees 6 Lola 4A Climax V8 BRGP44 1962 44,1 sekunder
Roy Salvadori 8 Lola 4 Climax V8 BRGP42 1962 45 sekunder
Innes Ireland 10 Lotus 24 Climax V8 942 1962 44,2 sekunder
Masten Gregory 12 Lotus 24 BRM V8 944 1962 44,1 sekunder
Carel de Beaufort 14 Porsche 718 Porsche F4 201 1959  
Graham Hill 16 Lotus 24 Climax V8   1962 Startede ikke
Ian Burgess 18 Cooper Special Climax 4   1961 45,3 sekunder
Jay Chamberlain 20 Lotus 18 Climax 4 908 1960  
Gary Hocking 22 Lotus 18/21 Climax 4 P2 1960 45,4 sekunder
Wolfgang Seidel 24 Lotus 24 BRM V8 946 1962  
Kurt Kuhnke 26 Lotus 18 Borgward 4   1960 Startede ikke

Resultatet af de 3 heat, hvoraf det første blev kørt d. 25/8 og de 2 andre d. 26/8 1962

Placering Første heat Andet heat Tredje heat
1 Jack Brabham Jack Brabham Jack Brabham
2 Masten Gregory Innes Ireland Masten Gregory
3 Innes Ireland John Surtees Innes Ireland
4 John Surtees Masten Gregory Gary Hocking
5 Ian Burgess Trevor Taylor Trevor Taylor
6 Carel de Beaufort Wolfgang Seidel Ian Burgess
7 Roy Salvadori Ian Burgess Wolfgang Seidel
8 Gary Hocking Gary Hocking Carel de Beaufort
9 Wolfgang Seidel Carel de Beaufort Jay Chamberlain
10 Trevor Taylor    
 

Den samlede stilling af Danmark's andet Formel 1 Grand Prix, blev derfor:

Nr. 1 - Jack Brabham
Nr. 2 - Masten Gregory
Nr 3 - Innes Ireland
Nr. 4 - Gary Hocking
Nr. 5 - Ian Burgess
Nr. 6 - Trevor Taylor
Nr. 7 - Carel de Beaufort
Nr. 8 - Wolfgang Seidel
Nr. 9 - Jay Chamberlain
 
I Roskilde Ring's 14 årige historie, blev der i alt afholdt 85 publikumsarrangementer, og der blev i alt kørt 571 løb. Hovedparten af dem var bil-løb, men der var også en del motorcykel løb, gokart løb, cykelløb og et enkelt Traktor løb.

Den hurtigste omgangstid blev sat af svenskeren Reine Wisell d. 22. september 1968 i en Tecno-Ford F3 og tiden for en omgang var 42,0 sekunder, med en gennemsnitsfart på 120 km/t.

Den 22. september 1968 blev det sidste løb, Scalextric løbet, afholdt, og Roskilde byråd afslog at forny dispensationen for banen, som herefter blev lukket.

Banen/arealet blev i slutningen af 1970'erne omlagt til en park, men man kan stadig den dag i dag se konturerne efter den gamle racerbane.